Erfarenhet innan första tävling?
Jag funderar lite på vad man ska kunna innan man kan börja tävla LD stor häst? lixom med olika galopper efter hindren, vad krävs de? måste man rida snyggt om man säger så xD?….
vill börja tävla :( skulle vilja iallafall.. Men hur mycket måste man kunna?
vet inte om ni förstår hur jag menar.. men ja är inte så duktig på dressyr över huve taget… aldrig varit särskilt insatt i de!
Måste man kunna sånt också?
mvh Lisa

Skulle föreslå för dig att skippa Lätt-klasser för ett tag och åka ut på någon träningstävling/clear round istället :)
Dressyren ar ALLT i ALL ridning, annars kommer man inte långt ;)
Träna på och starta en "riktig" klass när du känner dig redo!
okej :)
Hör med din tränare, såklart!
Men, jag tränar inte för någon .. :) rider mäst med vänner :p..
#5 Ta kontakt med någon tränare, svårt att veta vad du ska öva på annars.
Mmh.. men mina föräldrar skulle aldrig betala träningar åt mig :).. närmaste träningsplats är 4 mil bort :/

Du kanske kan ta ut en tränare till dig? Eller iaf någonstans med ridavstånd så slipper dina föräldrar skjutsa dig. Träningsavgiften går ju att spara ihop till :) Bättre att träna sällan än inte alls!
Vart bor du ? :)
Mitt i skogen, 2 mil från närmaste ridskola :( mina föräldrar är helt ointresserade:(

Dressyren är som sagt grunden i all ridning. Man måste ha en lydig och uppmärksam häst för alla typer av ridning, och särskilt tävling. Samt, att rida snyggt kan vara samma sak som ätt rida bra, dvs. ha en bra och mjuk sits, samt vara följsam.
Du måste inte åka till ridskola för att kunna träna för instruktör. Finns det ingen ridbana/ridhus i närheten av dig, så du skulle kunna ta dit tränaren? Hur/var brukar du annars hoppträna?

Fungerar ju aldeles utmärkt att rida på ett vanligt fält eller liknande om du inte har tillgång till ridbana också! Du kan säkert hitta någon tränare som kommer hem till dig!
En fråga bara…. Hur har du tänkt att komma till tävlingar ? ;)
Undrar också hur du har tänkt att komma till tävlingarna, och betala tävlingarna, när du inte ens kan träna?
Tycker absolut att du ska se till att träna för en riktigt tränare innan du ger dig ut och tävlar!
Precis som du redan fått läsa så är dressyren grunden till all ridning.
Lycka till!
För ja tycker att hoppningen går bra kanske… Men gillar Inte dressyr och mina föreldrar ställer inte upp och betalar träningar. Och skulle ja tävla en gång. Får ja betala själv och fråga min kompis mamma Som lovat att skjutsa mig om Ja ville någon gångoch prova. Hon är den enda som bryr sig.
Som sagt, sattsa på att komma iväg och träna för tränare, gärna både hoppning och dressyr innan du ger dig ut och tävlar.
Även hästen behöver träna på att få åka till nya platser, hoppa nya hinder och träffa nya hästar och människor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du inte har möjlighet att åka iväg till en tränare eller att ta ut någon, ta hjälp utav en kompis hemma! Det är alltid bra med någon som ser från marken vad man gör för fel, vad man behöver ändra på osv.
En LD, alltså en 0.90 m klass för storhäst går alltid i bedömning Clear Round eller bedömning A (Som är i princip likadant), man rider alltså inte mot klockan. Och banorna brukar nästan alltid vara väldigt enkla, typ 7 hinder på långsida, snett igenom, långsida, snett igenom. Så man kan rulla på ganska bra, behöver inte tänka så mycket på vägarna! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En sak till - Alla tycker ju såklart olika, men min åsikt är att man inte ska tänka på om det ser snyggt ut.
Jag struntar fullständigt i det i alla fall, det är ingen stilhoppning :)
Hur det ser ut, det är bara detaljer! Sånt kan man rätta till, en i taget, med tiden. När allt annat funkar :)
Har du tagit gröntkort, vilket behövs för att tävla så vet du ju på ett ungefär vad som krävs på en tävling.
Jag skulle rekomendera dig att rida dressyr även om du tycker det är trist. I alla fall om du vill komma någon stans med din ridning. Små klasser kan ju gå bra utan att hästen är speciellt välriden eller följsam (även om jag inte tycker att det är att rekomendera) men om du vill komma längre måste hästen vara välriden i dressyren. Tycker även att du ska åka och titta på lite tävlingar så du ser hur det går till.

#15 Det handlar inte om vilken klass det är du rider..Utan snarare viilken nivå och vilken banbyggare. En L:D bana kan ibland vara enklare än en clear round det är nivån på tävlingen som avgör allt som oftast. Regionala tävlingar är svårare än lokala och lokala är svårare än klubb.. Och L:D är en klass precis som tex. L:B vilket innebär att det visst är tidshoppning. Annars är det bara clear round som gäller.
# En LD får endast vara på klubbtävlingar och lokala tävlingar, alltså det enklaste man kan hoppa. Förstår inte hur du menar nu, för LD är namnet på den nivån, den enklaste nvån man kan hoppa på "riktig" tävling. Och "clear round" är namnet på en sorts bedömning, så jag tror att du antingen behöver läsa på lite eller förklara dig ytterligare hur du tänker?
Visst är det lite skillnad från banbyggare till banbyggare, men inte mycket. En LD ska vara enkel, och den får inte gå i någon annan bedömning än bed. A eller bed. clear round.