Hur går vi vidare?
Vårt russ har nu hoppat en del clear rond felfritt och senast blev det nolla på 70 cm. Hur går vi nu vidare? Hon hoppar stort och med fart, fast kontrollerat. Kan vi gå vidare på 80 cm och sen även 90 cm så länge hon klarar höjderna? Hon flyger över hindren och hon är helt orädd.
Vad säger ni andra?
Klart att ni kan pröva er på de lite högre hinderna, men ni borde nog inte pressa för hårt med höjderna direkt. Alltså att ni börjar att pröva med 80 cm och tränings hoppar, sedan så kan ni ställa upp i några clear ronder och går det toppen och hästen verkar inte visa något problem med de höjderna kan ni klart försöka er på med 90 cm! :)
Hur fort kan man gå framåt? Hemma hoppar hon över metern men då bara något enstaka hinder. Hon är bara 6 år gammal så därför vill vi inte pressa henne för hårt. Men jag tror hon har talang för hoppning. Dessutom är både hennes mor och far duktiga hopphästar. Går sådant i arv tror ni?
Klart att det går i arv, det är ju så avlen fungerar.
70cm motsvarar väl LC? Det är ganska lagom att hoppa i höst tycker jag, jobba på styrka, självförtroende istället för att plocka upp på höjderna. Då kommer det av sig själv sedan.
I måndags hoppade hon kombination för första gången på träning. Första gången förstod hon ingenting men redan andra gången flög hon över hindren. Ridinstruktören var imponerad över hur fort hon lär sig.
Just därför är det viktigt att man inte går för fort fram, det är lätt hänt med en häst som har lätt för sig.
Men plötsligt blir det för svårt och då tappar man så himla mkt självförtroende.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Nja, är det självförtorendet det hänger på så tror jag att just denna ponny har ett oerhört starkt självförtroende. Då hon var på 3-årstestet höjde de hindret för henne till 85 cm för att se hennes hoppteknik bättre, trots att det sades att de inte skulle behöva hoppa högre än 70 cm. Hon hoppar rätt högt och blir lätt slarvig på lägre höjder. Det är mest därför jag undrar. Men i sak håller jag med dig.
Håll det på lägre höjder men gör övningarna lite svårare, så hon måste börja tänka lite med, Hoppa tex på böjda linjer, då brukar de skärpa till sig och sluta slarva.
jag skulle nog köra på i höst och starta lite träningstävligar med fokus på 70cm, ev 80. Vila lite i vinter och sen i vår börja åka ut och hoppa på högre höjder.
Men jag känner inte eran ponny och ni känner säkert själva vad "gränsen går"
jag vet bara efter egen erfarenhet att det är så himla lätt att göra lite "för mkt" med en ponny/häst som har lätt för sig.
#7 Håller helt med dig om det. Man blir lätt ivrig då det går bra. Tror vi går på ditt tips. Max 80 cm i år och sen får vi se hur hon tar det.
Vintervila kommer det att bli men sen blir det uppehåll till nästa höst för då får hon förhoppnoingsvis en liten bäbis (= föl).
Jag själv tycker att man borde känna sig säker på höjden innan man går vidare till nästa. Rider själv ungponny, och har gått uppåt genom att först klara tre felfria rundor innan jag förflyttar oss till nästa klass. Ska debutera L:B nu om nån vecka. :)
Men det är säkrast att inte gå för snabbt fram, utan att ta det lugnt och säkert eftersom de fortfarande är unga och lär sig, och som sas i #5, de kan tappa självförtroendet jättesnabbt och sådant tar lång tid att bygga upp.
#Två felfria rundor har hon redan fixat. Men vi stannar nog vid 80 cm i alla fall tills vidare då jag (som jag skrev tidigare) kom på att hon faktiskt är dräktig. Glömde
det i min iver att vilja fortsätt att utbilda henne. Hon får därmed en naturlig paus från hoppningen efter vintervilan.
Det lustiga i detta med ungponny är att russ inte bör ridas in tidigare än vid 4 års ålder och att denna ponny, som också tävlar i ponnytrav, inte längre räknas som ungponny inom travet.

Varför är man inte lite kortare så man kan rida dessa underbara russ igen!
#11 jag kan rida russ! :D

#12 Visserligen är jag bara 159,5 cm men jag har långa ben så längdmässigt passar jag 165-170 cm hästar bäst.=/ Men har en D-ponny. ^^

Jag har också en unghäst jag utbildar inom hoppning. Under ett års tid har vi bara jobbat på låga höjder. Enstaka hinder och löshoppning gör han högre. Men jag har valt att inte tävla än, jag vill att han ska ha rutinen och ALLT ska bara gå fläckfritt på tävling.
Han ska ha fått alla muskler för att orka m.m
Många hästar har höjderna i sig och de är inte just dem man behöver träna på. Det många glömmer bort att är att bara träna rutinen. Jag tycker du ska stanna på den höjden och träna där OCH lägre. Är hästen lite "lam" för lägre höjder så är det ännu viktigare att träna dom, tycker jag. Lägg ut bommar innan, efter, gör det roligt! Inte ligga och mala hinderna utan göra det kul. Studs är exempelvis kanon! :)
Lycka till med henne!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Klart ni kan! :) Men gå långsamt fram så h*n inte blir rädd! :D
Söt häst, ser ut att trivas bra med sin ryttare! :D
Kram Christel på http://ponnylycka.blogg.se :)