Hoppning & Islandshäst ?
Hej hej alla :)
Jag rider islandshästar hos en kompis ganska ofta nu. Vi tränar lite av varje på gångarterna men hoppar inte! Hästen jag brukar rida på är ca 133 cm i mkh. Och som jag skrev så hoppar vi sällan…
Och såklart älskar jag att hoppa! Jag vill hoppa ganska mycket då ganska många säger att jag har en stadig sits och bra eftergift.
Jag tänkte kanske börja på ett stall där dom har 150-175 cm hästar. Jag har sett att där hoppar dom mycket och det värkar kul. Frågan är bara om det verkligen är bra? :S Med tanke på islandshästar så har dom ju typ en annan "rytm" eller vad man ska säga. Eller om man hoppar på en sådan stor häst och sedan rider på en islandshäst, blir det fel å att man har själva hoppviljan då. Det är svårt att förklara.
Hoppas ni förstår och är super tacksa för svar! :)
+Bjuder på en liten bild

Hoppas jag förstått ditt inlägg rätt.
Självklart är det inget problem att växla mellan islandshästar och "storhästar". Det kanske kan vara lite klurigt att "ställa om" till att börja med men annars inga problem.
Du kan ju självklart även hoppa med islandshästar! Vissa kan bli superduktiga!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men på hennes islandshästar får man inte hoppa på. :/
Hon säger att om man kommer i trav, så måste dom land i trav. Samma med galopp. Hon säger att det är svårt på dem, för att dom brukar börja passa efter..
Så ingen hoppning alls på dem.
Okej, tack för tipset! :)