Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3122 ggr
Sassenach
0

Liten häst i högre klasser..?

Hej!

Har en övervuxen ponny 152 cm. Hur klarar en sådan sig i högre klasser bland stora hästar, någon som har erfarenhet?

Kommer nog inte tävla jätte mycket hoppning, lite skraj för höjderna. Men om det känns tryggt och är kul skulle jag vilja testa hur långt vi kommer. MEN jag vill inte utsätta min häst för något han inte har en rättvis chans att klara.

Så är det någon som har erfarenhet i när avstånden och banans uppbyggnad kan bli ett problem för en liten häst? LA eller är det först i MVS eller SVÅR klass?

Adina
0

Jag har en foderhäst på 154 som tävlat upp till 120-135, dock inte med mig ännu ;)

Så nog går det alltid, och eftersom han är så liten kan han ta ut riktigt snäva svängar och kortare vägar.

Elshira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är hästen en "duktig" hopphäst så brukar de hävda sig rätt bra ändå. Med mindre hästar blir man ofta kvickare, och kan i vissa banor ta den kortare istället för den längre vägen osv. Det de förlorar i raksträckorna tar de igen i kurvorna.

Så länge du tävlar på regional nivå tror jag inte att du kommer märka någon större skillnad i.af. Sedan att hästen och/eller du kanske inte har tekniken för att nå hela vägen fram är ju en sak.

Själv har jag aldrig satt min fot på en tävlingsbana faktiskt, men hopptränade en del som yngre på min maxade D-ponny. Vi brukade i.af lägga upp något hinder på 1.20 eller så ibland för att träna lite på höjden och inte bara tekniken. Men då min pålle hoppade hinder på 1.50 med ryttare så kändes knappast höjden som något problem - bara man hade farten med sig!

På min B-ponny (117 cm) som tidigare var tävlad mycket så kunde de hoppa allt som han "såg över", han hoppade gladerligen över metern. För min del blev det dock mest dressyr på honom :)

Om hästen har "det" så har den det, sedan om den är 1 dm mindre gör inte så fasligt stor skillnad. Ett annat exempel är ju travare, bara för att vissa är 25 cm högre så betyder det inte att de springer snabbare, det sitter i teknik och skalle Flört Men visst, ska du upp i klasser där omhoppningen är på 1.80 så blir det väll kanske lite jobbigare, men hur många vanliga "dödliga" gör det Oskyldig

Personligen tycker jag mest det verkar vara i dressyren det är svårare med mindre häst efter som dommarna är vana med långskånkar på 1.75 som kan ta gigantiska steg. Där kan det, även om hästen gör samma arbete, se bättre ut med en större häst, och då det är en bedömningstävling så gör det ju mycket…

Men jag tycker absolut du ska prova att hoppa, tycker ni båda att det är kul så kommer det säkerligen gå vägen!

Hakuna matata!

Sassenach
0

Vi får se hur han utvecklas, han tycker att det är jättekul nu när vi håller på så det skall nog inte vara något problem.

Tänkte lite mer på avstånden i kombinationer och liknande?

(Har själv hoppat studs på sex hinder med en c-ponny på storhäst avstånd, det är bara att satsa! Skrattande)

Elshira
0

#3 Ja kombinationer så blir ju givetvis timing lite extra viktig, antingen får man länga stegen eller så tar man ett extra. Men även större hästar med korta steg kan ju ta hinderna, så kan du länga stegen på din lite gran bara så blir det samma sak. Även de storstegade hästarna får ju kompensera, men åt andra hållet istället :)

Hakuna matata!

WornOut
0

Det är ju inte höjden på hästens om har den största betydelsen oftast utan snarare vad det är för typ och vad den har för steg.
Min ena häst är 152, men han är mer som en ponny än en häst i steget och typen.. Han skulle nog inte hävda sig så bra på en hoppbana mot lite sstörre hästar.

Sedan vet jag en häst som var ca 165 men fortfarande hade gång som en ponny, då spelade storleken ingen större roll..

komkoma
0

Penelope Leprevost ena WC häst är ju bara 157cm och han klarar ju sig kalasbra. Men han har ju en riktigt bra galopp och en mkt skicklig ryttare med.

Invisible
0

Det beror på hästens rörlser och reknik. Är hästen storgalopperad så bör det inte vara något större problem med avstånden. Men har den en mindre galopp, kommer den få svårt att räcka ända fram i kombinationer. Jag tvivlar att höjden skulle vara ett problem, men det är just avståndet mellan hindren som skulle kunna strula till det.

PogoPedagog
0

Jag red min d-ponny(147cm) som häst när jag blivit för gammal att tävla ponny. LD-LC gick fint men kombinationerna blev i tuffaste laget och hon hade ändå en bra gallop och mycket framåtanda. För att klara kombinationerna måste man komma på perfekt avstånd och det hade jag alltid svårt att reglera:P I ponny-klasserna tävlade vi mest LB men enstaka LA.