Oker och Räcke?
Är helt ny på det här och undrar skillnaden mellan Oker och Räcke :P
Skulle någon vänlig själ kanske kunna dela med sig av ''sina egenskaper'' ??;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Gissar på att du menar oxer?
En oxer är ett längdhinder, alltså 4 hinderstöd med en extra bom bakom den första. Man brukar kalla både stigsprång och paralleloxer för just oxer. Skillnaden mellan stigsprång och paralleloxer är höjden på den bakre bommen jämfört med höjden på den främre (översta). På ett stigsprång ligger bakre bommen högre upp än den främre. Och på en paralleloxer är bommarna i samma höjd.
Ett "räcke" (rättuppståeende)är inget längdhinder utan har endast bommar över varandra på två hinderstöd.
Svårt att förklara i text faktiskt ;)
På bilden nedan är det en oxer. Eller mer bestämt ett stigsprång.

ok tack!:P
Då var det räcke jag hoppade hos kompisen!:P Hej å hopp så hade vi hoppat 90cm!O,o x''D
/ Cornelia Andersson,

Så roligt :)
Ja, jag är väll ganska ''feg'' i hoppnngen å ''gillar'' dressyren mer. Men min kompis ville att jag skulle rida hennes dressyr HÄST, så jag tänkte inte mer på det men sen sa hon ''ja, nu ska vi hoppa detta hinder'' jahopp. 2 gånger räckte sen skenade hästen och jag trillade av x''P Efter det sa hon.. ja hindret var bara 80 (hon tävlar ELIT nivå) å jag bara ''O,o'' dagen efter kom hon till mig i skolan och sa ''det va 90cm'' x''D
Själva hoppet var inte läskit bara känslan före och efter :P
Nu efter jag trillade av fick jag anik för hoppning och fick börja om på bommar igen. Knappt att det gick.. Aja jag håler på att arbeta upp mig igen :P
/ Cornelia Andersson,

Det var ganska dumt av din kompis att "utsätta" dig för det om du inte hoppat tidigare och dessutom inte kan hantera hästen på ett säkert sätt :/
Synd att dy fick uppleva en negativ sida av hoppningen!
Jo, jag har hoppat innan. men ej på de höjderna och bara på ridskolehästar. Sen att komma ut på tävlingshästar å direkt hoppa, så blir det en liten krock men aja. Jag är inte så stark och kunde därför ej hålla i riktigt så hårt som man tydligen skulle. Den var ju ganska stark och kände knappt av mina hjälper.
Såhär gick allt till.
Jag hoppade upp och i red på vars en häst till padocken. Jag tränade på att få hästen att gå i form och det gick vädigt bra. Sen kom vi fram i trav och körde ökad trav, min kompis stog å peppade ''öka, öka, öka, öka'' och till sist fattade hästen galopp. Då fick jag styra mot staketet för att få stopp på henne. Sen skulle vi då hoppa. Ja, över hindret, fortsatte i lugn galopp runt ridbanan och hoppade en gång till lungt och fint men då.. hon stannade inte och jag fick lite smått panik för sen sprang hon i 100000000km/timmen (hehe) HOPPADE över cavalettin och höll på att krocka med lyktstolparna i paddocken (belysningen) till sist ställde sig min kompis FRAMFÖR hästen å den trvärnitar. Jag flyger av. Hästen springer ut från paddocken och in på gården. Jag får minneslucka, skadar höften rejält och var yr. Sen skulle jag upp på den andra (eftersom jag var så yr så tänkte jag inte på att säga nej) och tydligen hade hon lett mig och travat runt på den andra. Sen hade hon gått och hämtat den andra hästen.. Så, både jag, hästen och hon var i en farlig situation. ;( Hade aldrig förlåtit mig själv om hästen hade sprungit på henne och hon hade blivit skadad för att JAG inte kunde hålla in den..
/ Cornelia Andersson,
ite konstig text såg jag nu, men hoppas du/ni fattar
/ Cornelia Andersson,

Okej, jo jag förstår.. Tycker fortfarande det låter som en dum idé att betämma sig för att hoppa när man inte kan stanna hästen redan innan :/