Tips tack!
Hej! Jag är ute efter lite tips här.
Det är så att jag har en pigg kallblodskorsning, dock inte så "kallblodig" i sättet.
När jag först fick hem honom var han väldigt het, lyssnade inte särskilt mycket på hjälperna (framförallt inte när det gällde att sakta av…), och han hade även tendens till att hänga mycket på bettet och blev därför väldigt tung och stark. När det gällde hoppningen så rusade han för allt han var värd innan hindret. Rusade så pass att man inte hade något att säga till om som ryttare.. Nu har jag precis fått, efter månaders träning, honom att kunna gå kort och stark, inte rusa och faktiskt lyssna oerhört mycket bättre, det räcker att man tar lite lätt i tyglarna och han reagerar direkt. Han har helt klart kapacitet för att hoppa högre än vad vi gjort, men grejen är att han slår i med bakbenen, de hänger liksom inte med riktigt och han skulle behöva arbeta mer med dem och inte glömma bort dem i språnget. Det jag undrar är då hur jag ska få honom att tänka mer på sina bakben, förbättra hans motorik speciellt för att få honom att använda de mer än han gör nu. Tips på övningar och så är hjärtligt välkomna!