Stilhoppning- Några frågor
Jag ska tävla min första stilhoppning(1m för D-ponny) om någon vecka och då undrar jag över lite saker.
Min häst blir väldigt pigg och har en förmåga att kasta upp huvudet och bli stel i hals/huvud för att sedan bli nästintill okontaktbar med vanligt tränsbett(& martingal). Dock funkar han jättebra på pelham då han genast blir lugn och avslappnad i halsen och finner sig i en fin form. Har dock läst att det är bättre om man rider på ett vanligt tränsbett.
Men vad är bäst? Att behöva sitta och "slita" med tränsbett & martingal eller ha en mjuk och följsam hand med pelham utan martingal? Jag har testat olika bett, men pelham är det han fungerar bäst på, helst på hopptävling då han har lite nerver.
Bedömningen är A:stil. Betyder det endast att man rider en grundomgång, med endast maxtid som begränsning, eller ska man skutta runt på en omhoppning efter det?
Ibland blir jag tvungen att prata med ponnyn för att göra honom tryggare eller visa honom(istället för att lägga på spö i första hand) med rösten hur han ska göra. Då uppmanar jag honom med till exempel: "Hopp-hopp-hopp!" eller liknande. **Hur påverkar rösthjälper(även beröm till hästen) bedömningen?
Finns det något annat speciellt som jag bör tänka på?**
Rider du på tränsbettet o måste slit i honom kommer du defenitivt få sämre "betyg" än om du rider på pelham. Följsamhet är en stor poängkälla så sattsa på att ha honom med deej.
Jag tycker också att du ska hålla rätt gallop hela vägen. Rid nograna svängar det kan också ge mycket poäng.Följsamhet över hindrena är ju såklart också viktigt.
MEN jag tycker ändå att ni ska ha kul, rid inte för att vinna. Se det som ett kul sätt att träna på.
Lycka till!
#2 Tack så mycket!
Jo, vi har oftast väldigt kul när vi är ute och tävlar, men det är ju alltid ett plus om man blir placerad (;
3# Haha! Såklart, tävlings mänska som man ee 
Du har ingen video på när ni hoppar? Det är lättare att "hjälpa" er då!
Jag skulle ha valt Pelham i ditt läge. Att sitta och slita är aldrig bra, särskilt inte på en stilhoppning där domarna vill se mjukhet och följsamhet. Jag skulle inte tro att rösthjälper påverkar något direkt såvida man använder de med måtta som med alla hjälper. Att sitta och morra innan varje språng skulle nog kanske ge poängavdrag, exempelvis.
#5 Här är en film från hopptävlingen förra helgen.
http://www.youtube.com/watch?v=IiqTosSFbiU&list=UU60C7z1kEVDvHA6JyPGjAAw&index=2&feature=plcp
#6 Jag red på tränsbett igår igen för att testa och visst, det funkar som sagt, men det är en "helt annan häst" med pelham då jag kan reglera han mycket mycket bättre. Så det blir det till helgen också!
Morrar gör jag i princip aldrig, utan det är mest glada rop jag får ur mig (; Tack så mycket för ditt svar!
http://www.youtube.com/watch?v=vHlkelxie28&feature=relmfu
Där är en film från träning där jag rider på vanligt tränsbett. Han var rätt lugn där och kommer mycket möjligt pigga upp sig på tävling.
Sjukt fin ponny! As grym ben teknink ;)
Det jag först o främst tänkte på är att du ofta hamnar med händerna i knäet. Lyft dem om det går, kan vara svårt när man väl nvant seej vid de ena. Tempot är lagom men tycker absolut du ska rida på pelham.
En till grej du kan tänka på är att inte styra när ni e i luften. OM du ska styra i luften tycker jag inte du ska använda tyglarna utan vikterna. Sen använder du tyglarna när ni landat. Korta också stygbyglarna Några hål också, hoppläder ska vara kortare.
Annars, bra balans, tempot är bra, hällarna är nedtrampade osv.
#9 Tackar så hemskt mycket för både ditt svar och berömmet!
Ska försöka tänka på det med händerna. Vissa dagar går det bättre än andra med det.. Sen så tycker jag inte att jag kommer åt honom lika bra när jag kortar stiglädrena och då blir jag osäker då denna ponny har grisnitat på 80's hinder för bara ett år sedan.. Känner mig trygg med lite längre så jag fortsätter nog rida med den längden iallafall ett tag till (;
Men tack än en gång för ditt svar! Alltid trevligt med olika åsikter om ens ridning och hur man kan utveckla den.
Har lite tips : komrakt på hindret alltså i mitten och håll gärna kort galopp i svängarna tycker det ser snyggare ut :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/

Jag gillar också din häst:) Mitt tips är att öva på att hoppa hinder och sedan rama in hästen efter hindret ordentligt och verkligen rida rakt fram. Såg lite ut som att han gärna ville byta riktning redan över hindret och svänga åt ena hållet. Min häst gjorde gärna det när hon kände på sig åt vilket håll man skulle.
#11 Ska testa och se vad jag tycker om det (;
#12 Tackar så mycket! Jo, vi tränar för fullt med det!